Uge 9 er Fairtrade kampagneuge.
Målet er, at opnå endnu større fokus på Fairtrade certificeret produkter. Og dermed også en større fokus på, at vores valg faktisk kan gøre en markant forskel, for verdens aller fattigste bønder og arbejdere og deres familier.
Under sloganet “Vælg Mig” løber kampagneugen af stablen, men hvilke produkter kan egentlig vælges?
Jeg havde en forestilling om, at det primært var fødevarer, der var Fairtrade certificerede. Men jeg blev overraskelse, fordi Fairtrade sortimentet også dækker en række non-food produkter, som f.eks.: fodbolde, blomster og plejeprodukter.
F.eks. foregå 70-80 % af verdens produktion af fodbolde, i Pakistan. Tidligere var der mange børn involveret i produktionen af fodbolde, men da der i 90´erne kom øget fokus på børnearbejde, blev hele produktionsgangen omlagt. Der blev etableret sycentrene som er organisere således, at kvinderne kan arbejde og samtidig få passet deres børn og lang flere børn er kommet i skole.
Min yngste, er lige kommet ind ad døren efter eftermiddagens fodboldtræning. Jeg viste hende Fairtrade fodbolden og spurgte om hun havde set dette logo på nogle af klubbens bolde, men hun svarede promtet, at det havde hun ikke, men hun havde set det på: kaffe, kakao og chokolade!
Godt med genkendelige loger, selv børn kan hurtigt orientere sig, men vigtigst af alt – vi fik vendt hvorfor der overhovedet er behov for logoer, som Fairtrade!